Idea Grassroots, promująca piłkę nożną przede wszystkim jako świetną, integrującą zabawę dla każdego, bez względu na ograniczenia wiekowe, fizyczne itp., zawitała również do najdalszych zakątków Europy. Przyjrzyjmy się, jak program Grassroots przyjął się w jednym z najmniejszych krajów Starego Kontynentu – na Cyprze.
W 2017 roku na wyspie Afrodyty w ramach projektu Grassroots zorganizowano 51 turniejów, w których zaprezentowało się 519 drużyn ze wszystkich powiatów w kraju i ponad 7 500 piłkarzy w wieku od 6 do 13 lat. W każdy weekend tegorocznego cyklu rozgrywano niemal 250 spotkań, co przekłada się na 1000 meczów miesięcznie.
Uczestnicy jednego z meczów Grassroots na wspólnym zdjęciu |
Powyższe liczby złożyły się na rekordowe pod względem frekwencji wyniki bieżącej edycji rozgrywek dla najmłodszych adeptów futbolowego rzemiosła. Powyższe dane wyglądają szczególnie imponująco, wziąwszy pod uwagę fakt, że na Cyprze zawodowo gra w piłkę niewiele ponad 19 tysięcy zarejestrowanych piłkarzy, zrzeszonych w nieco ponad stu profesjonalnych klubach.
Warto zauważyć, że w niższych kategoriach wiekowych nie prowadzono klasyfikacji najlepszych zespołów i nie zapisywano rezultatów pojedynków, realizując w ten sposób jedną z głównych idei projektu Grassroots, zgodnie z którą to nie rywalizacja, a wspólna zabawa, integracja i otwarcie na wszystkich stanowią kwintesencję futbolu.
Głównym sponsorem Grassroots na wyspie jest kolejny już raz Cypryjski Związek Producentów Mleka, którego prezes Nikos Papakiriaku powiedział: - Cieszę się, że nasza współpraca z Cypryjskim Związkiem Piłki Nożnej owocuje stale rosnącą liczbą uczestników rozgrywek we wszystkich grupach wiekowych.
„Piję świeże cypryjskie mleko... i gram w piłkę!” – slogan tegorocznej edycji turniejów Grassroots na Cyprze |
- Największą satysfakcję sprawia nam radość i zaangażowanie, które rokrocznie obserwujemy u młodych zawodników, ich trenerów, rodziców. Nie ulega wszak wątpliwości, że masowe uprawianie zarówno futbolu, jak i szeroko rozumianego sportu przynosi korzyści nie tylko im samym, ale także całemu społeczeństwu na wielu płaszczyznach. Jeśli przy okazji tych zawodów uda się nam skłonić młodzież do rozwijania talentu i umiejętności w obszarze kultury fizycznej, będzie to dodatkowy profit – dodał Papakiriaku.
Niewielki kraj, olbrzymie zainteresowanie – tak można by podsumować popularność projektu Grassroots na Cyprze. Dziś setki meczów, tysiące uczestników, a w przyszłości zdrowsze społeczeństwo i kto wie, może również gwiazdy światowej piłki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za opinię!